Off The Screen – David Fincher

Az Off The Screen keretein belül híres filmrendezők mozitermeken kívüli munkáit vesszük górcső alá.


fincherAmíg mindenki a bugyuta magyarral címmel rendelkező Gone Girl-re vár (Holtodiglan, bemutató: okt. 2.), elevenítsük fel David Fincher pályájának kezdetét, amikor elsősorban reklámfilm- és videoklip rendezőként volt ismert. Mert azt tudjuk, hogy mára ünnepelt rendező vált belőle, akinek olyan misztikus hangulatú neo-noirokat köszönhetünk, mint a Játsz/ma, a Hetedik, vagy az éppen kultfilmmé avanzsált Harcosok klubja, de mi a helyzet a pályakezdéssel? Megvolt már akkor is a sajátos, fincheri hangulat a filmjeiben?

Fincher hamar az élre küzdötte magát, és 1987-ben, mindössze 25 évesen megalapított a Propaganda Stúdiót – ahol olyan kiváló, későbbi nagyjátékfilmes rendezők dolgoztak, mint a friss Oscar-díjas Spike Jonze vagy Zack Snyder, akinek a Watchment köszönhetjük.

Fincher mindig is formabontó alkotó volt, aki technikai- és stílusbravúrjairól vált ismerté csakúgy, mint a többi kiemelkedő, reklámfilmes / videoklipes múlttal rendelkező alkotók, hisz ilyen rövid formában a látvány az, ami megfogja a nézőt, és amivel el lehet adni a terméket / előadót. Lássuk tehát Fincher legjobb reklámfilmjeit és videóklipjeit!

2004-ben, amikor Fincher elkészítette a HP-nek a Constant Change (azaz “folyamatos változás”) című reklámfilmet, már befutott sztárrendező volt. Nem csoda tehát, hogy az alig félperces reklám magába sűríti mindazt, amiért Finchert annyira szeretjük, a kisujjában van a szakma. Érthető, miért őt kérték fel erre a munkára: We wanted a director who could illustrate a change of business in a way that hadn’t been done before…” („Egy olyan rendezőt akartunk, aki illusztrálni képes az üzlet változását, méghozzá úgy, ahogy előtte még senki…”) 

A Nike – Instant Karma (1993) című reklámfilm pedig újabb ékes bizonyítvány arra, hogy Fincher milyen kiváló ízléssel választ filmzenét. Ebben éppen John Lennon azonos című dalára sportolnak vidám emberek Nike-ba öltözve, hiszen „we all shine on”.

Általában a Coca Colának vannak a legjobb reklámjai, de hát nem is csoda, ha olyan rendezőket foglalkoztatnak, mint David Fincher, akinek sikerült kimaxolnia, az 1993-ban készült Blade roller-t. Igazi sci-fi – akciófilm metszetet kapunk egy percbe sűrítve.

De mint már említettem Fincher nemcsak reklámfilmesként tevékenykedett az évek során, hanem videoklip rendezőként is. Olyan előadókkal dolgozott együtt, mint Iggy Pop, Rolling Stones, Madonna, Aerosmith vagy Sting. Expresszív, nagy költségvetésű klipek ezek, amelyek előrevetítik Fincher későbbi munkásságát, a Játsz/ma vagy éppen a Hetedik nyomott, klausztofób világát. Itt van például az Aerosmithnek készített Janie’s Got A Gun klip, amelyben egy nyomozás képei elevenednek meg. Fincher végig játszik a fényekkel, hogy minél erőteljesebb hatást érjen el a nézőben. Ez a klip sem lehetett kétfillér, elég csak abba belegondolni, mennyi helyszínen forgatták.

Ám a kedvenc Fincher-klipem minden kétséget kizáróan a Stingnek készített Englishman In New York. Ebben a klipben egy sokkal „minimalistább” Fincher mutatkozik meg, aki érzékenyek nyúl a témához, amit finom líraisággal közvetít, miközben végig érezzük a korunkban oly divatos „elidegenedés” és „kiüresedés” érzését. Ez a klip valahol a Hetedik előtanulmányaként is felfogható: New York, fojtogató felhőkarcolók, idegenek vagyunk ebben a városban – hisz Sting is erről énekel.

Számtalan egyéb példát lehetne még felhozni Fincher off-the-screen munkásságára, úgyhogy ebben a cikkben maradjunk most ennyiben. Böngészve az internetet, úgyis belefutunk egy-egy miniművébe, ami megvédi a reklámfilmek becsületét. Bárcsak tampon-reklámot is készítene!

Comments are closed.