Off the Screen – David Lynch

Az Off The Screen keretein belül híres filmrendezők mozitermeken kívüli munkáit vesszük górcső alá.

David Lynchet valószínűleg egy filmrajongónak sem kell bemutatni, hisz a rendező úrnak olyan klasszikusokat köszönhetünk, mint Az elefántember, a Kék bársony, a Veszett a világ, a Mullholland Drive, vagy éppen a televíziós sorozatkészítésben mérföldkőnek számító Twin Peaks. És ha éppen nem zenei kísérleteket végez (legutolsó albuma a modern bluesként aposztrofált, agyeldobós The Big Dream), magában festeget, vagy jógázáshoz tervezget sportruházatot, előfordul, hogy elvállal egy-egy reklámfilmet is.

Lynch az egyik legnagyobb midcult („szerzői közönségfilm”) rendező, aki enyhén szólva is „meghülyíti” a műfajokat, olyan hibrideket hozva létre, mint a krimi-thriller-misztikus-romantikus-vígjáték Kék bársony. Túlzások és abszurd motívumok jellemzik a rendezőt, akinek vizuális világa frizuráihoz hasonlóan egyedi:  Lynch szürreális, groteszkbe hajló látásmódja félreismerhetetlen. És hogy mennyire jelennek meg szerzői jegyei reklámfilmjeiben? Nagyon is!

Kezdjük rögtön a legbizarrabb reklámmal: Lynch terhességi tesztet ad el nekünk!

Egyszerűen nem tudok mit hozzáfűzni ehhez a 15 másodperchez, egyszerűen zseniális – már maga a tény, hogy ez a reklám létezik. A YouTube közönsége viszont nálam sokkal frappánsabban fogalmazta meg gondolatait a videóval kapcsolatban:lynchhozzaszolas

„Ember, csak elgondolkoztam a terhesség háttértörténetén David Lynch filmjeinek ismeretében, egyfolytában csak nézni akarod a filmet… Csak arra vártam, mikor tör ki éneklésben a nő, »A mennyben minden jó…«

„A szex rémálom… ha jól csinálod.”

A Diornak készített Lady Blue Shanghai pedig egyértelműen a Kék bársonyt idézi meg, az instabil női szerepben ezúttal a francia szépség, Marion Cotillard. A kisfilmben ezenkívül megidéződik a Twin Peaks furcsa világa, a sorozat misztikus hangulata, és az a vörös díszlet is… Egyszóval a Lady Blue Shanghai egy Kék bársony (furcsa szerelmi szál) és a Twin Peaks (atmoszféra) mashupja. Igazi Lynch-esszencia negyed órában. És hogy hol van benne a Dior? Útközben Lynch azt is eladja, a kis kék táskára tessék figyelni!

A Guccinak készített reklám egy fokkal könnyebben dekódolható, és talán vidámabb is: szexi csajok Blondie Heart of Glass című slágerére rázzák magukat sikkes ruhában, megőrülve a legújabb Gucci parfümtől. A képi világ abszolút Lynch.

Az egyik legjobb David Lynch reklám minden bizonnyal a The Third Place. A PS2 reklámozása érdekében készült, alig egyperces kisfilm nem más, mint német expresszionizmust idéző misztikum és világítás, modern, Lynch-i köntösbe öltöztetve. Fejtse meg, aki akarja!

A végén pedig következzen egy gyöngyszem: cigarettareklám a mestertől.

Nikotinmegvonástól szenvedő afro-amerikai zombi férfiak matatnak a sárban miután haltetemek „égtek fel” az égbe. Mi?!

Lynch valószínűleg nem a legjobb lókupec, mert reklámfilmjei semmit nem mondanak az eladandó termékről, cserébe viszont borzasztóan szórakoztatóak, a rendező vizuális tanulmányaiként is felfoghatjuk őket.

Comments are closed.