Művész Percek: Schuller Judit Flóra

A Művész Percek feltörekvő hazai művészeknek nyújt bemutatkozási lehetőséget. A sorozat korábbi részeit az interjú aljára görgetve találhatóak meg.


Születési dátum: 1991.05.14
Foglalkozás: tanuló, fotográfus
Honlap/elérhetőség: cargocollective.com/juditschuller


“Munkáimban alapvetően az emlékezet problémakörével, az emlékezés és a fotográfia kapcsolatával foglalkozom.”

KultOn.hu: Hogyan lett belőled fotográfus?

Schuller Judit Flóra: Nem feltétlen mondanám magam fotográfusnak, de mindenestre valami ilyesmiről van papírom, és jelenleg is fotográfia szakon tanulok. Már gimnázium alatt tudtam, hogy valamilyen formában művészettel szeretnék foglalkozni, kreatív területen mozogni, és egyben kilépni a hagyományos iskolarendszerből. Kézügyesség híján valahol itt jött a képbe a fotózás, ami – leegyszerűsítve – eleinte cél volt, majd fokozatosan sokkal inkább egyfajta eszközzé vált.

schuller judit_gitta naplo_2014_november hotel_kicsi

Részlet Schuller Judit Gitta-napló c. művéből.

KultOn.hu: Van kedvenc témád?

S. J. F.: Munkáimban alapvetően az emlékezet problémakörével, az emlékezés és a fotográfia kapcsolatával foglalkozom. A saját családi hagyaték – ami fényképeken túl rengeteg szöveges és audióvizuális anyagot is tartalmaz – feldolgozása során jutottam el erre a területre. A hagyaték számomra nem csupán inspirációs forrásként működik, hanem munkáimban sokszor kiindulópontként használom, vagy teljes egészében appropriálom a privát archívum egy-egy elemét.

Újabban a privát és a kollektív emlékezet kapcsolatának vizsgálatán túl – illetve abból kiindulva – foglalkoztat a múzeumi gyűjtés, valamint a hivatalos archívumok rendszere is.

Illés Barna, Talált kép

Schuller Judit: ID-CV (részlet)

KultOn.hu: Miből merítesz inspirációt? Van kedvenc fotográfusod?

S. J. F.: Szinte bármiből, ami ’szembe jön’, legyen az egy könyv, vers, vizuális anyag, zene, utcán hallott beszélgetés,stb. A mindennapi tapasztalásokon túl szeretem magam beleásni az adott témába, amivel foglalkozom, többféle szakmai, tudományos terület felől megközelíteni a kérdéskört.

Kedvenc fotósom,vagy művészem kifejezetten nincsen, természetesen sok olyan alkotó van, akik munkáját nagyon inspirálónak találom. Ilyen többek között Jan Rosseel belga művész is, akinek a munkáira nemrég találtam rá.

KultOn.hu: Melyik munkádra vagy eddig a legbüszkébb?

S. J. F.: Nem feltétlen lesz egyenes válasz a kérdésre, de nagyon jó érzés, amikor ténylegesen úgy valósul meg egy projekt, fizikai, materiális kiterjedésében, ahogyan azt elterveztem, illetve az elején szerettem volna. Ebből a szempontból két munkámat emelném ki, az egyik A modern természet irónja, a másik pedig a Gitta-napló. Mind a két sorozat esetében nagyjából egy évvel a befejezésük után sikerült olyan minőségben installálni a képeket, illetve elkészíteni a könyvet, hogy azt érezhettem, valahol itt zárult be a kör és fejeződött be tényleg az anyag. A modern természet irónja c. munkám egy része lightboxokban lett installálva, a Gitta-napló könyv verziója pedig pár hete készült el új kiadásban. Ezekben a folyamatokban természetesen rajtam kívül még jó pár ember munkája benne van, akiknek nagyon hálás vagyok a segítségükért.

Schuller Judit: A modern természet irónja

KultOn.hu: Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak a  ’művészi célú archívumhasználat’-ban?

S. J. F.: Az archívumhasználat, illetve a hagyaték feldolgozás egyik legnagyobb kihívása szerintem az objektivitás megőrzése. Sokszor nagyon erős személyes indíttatás, érintettség húzódik meg az archívumot használó, illetve feldolgozó művészek munkái mögött. A létrejövő mű viszont akkor tud működni, és hiteles maradni, ha a művész amennyire tud, megpróbál tárgyilagosan közelíteni a témához, és arra törekedni, hogy az egyéni emlékezet egy adott részét beépítse egy kollektív narratívába.

+1 Ki legyen a következő “Művész percek” vendége és miért? 

S. J. F.: Ádám Annát szeretném ajánlani következő interjúalanynak. Annával teljesen véletlen kerültünk össze egy FFS-es kiállítás kapcsán és azóta is több szálon kapcsolódunk egymáshoz szakmailag különböző projektek kapcsán. Munkáiban nagyon sokféle megközelítési módot és eszközt használ, ötvözi a különböző tehnikákat, művészeti ágakat. Anna vizuális projektjein túl kiemelném a performansztevékenységét. A nyáron én is részt vettem egy általa tartott workshopon, amire bár félve mentem el, rengeteget adott az a két intenzív nap és segített átlépni egy jó pár belső határt, korlátot is.

schullerj_memory theatre I_Tanganyika_parduc_kicsi

Schuller Judit: Memory Theatre I.-Tanganyika


Művész Percek Vol.1.: Albert Anna

Művész Percek Vol.2.: Kovács Levente

Művész Percek Vol.3.: Rácmolnár Milán

Művész Percek Vol.4.: Cseh Dániel