Kikerülhetetlen előadás Az Olaszliszkai

   Kritikusok közt nem azt tartom elsősorban hozzáértőnek, aki bő lére eresztve, félórán keresztül képes beszélni, vagy esetünkben írni, boncolgatni egy színdarabot. Úgy vélem, az az igazán tapasztalt, aki képes röviden összefoglalni a lényeget, pár mondatban rávilágítani a darab szellemére és érdemben átadni azt, ami az előadás során fogalmazódott meg benne.

phoca_thumb_l_olaszliszkai_01_domolky_daniel_WEB_006

Fotó: Dömölky Dániel

A Katona József Színház legújabb bemutatója, Az Olaszliszkai hasonló módon volt képes létezni számomra. Máté Gábor friss rendezésének témája alapjaiban is kényes természetű, ám a rendező nem csupán az ismert olaszliszkai esetet elevenítette meg a színpadon, de számos más társadalmi, szociális és politikai problémát is felszínre hozott. Mai magyar korunk legégetőbb kérdéseit tette föl a darab során, a lehető legegyszerűbb módon, szembesítve.

A rendező ezzel a korántsem keresetlen őszinteséggel dolgozott, amikor eldöntötte, hogy tükörképet tart az utca embere elé. Ez a fajta tükörkép azonban kiválóan működött, és pontosan az ilyen természetű kérdések esetében nyeri el valódi értelmét. Kitűnően alkalmazza a csend ma már egyre ritkább eszközét, ott hagy szünetet, ahol amúgy is lélegzetünket veszítenénk, és megvárja, míg magunkra találunk, vagy legalábbis kinyitjuk a szemünket és készen állunk arra, hogy tovább meséljenek ezekről a problémákról.

phoca_thumb_l_olaszliszkai_01_domolky_daniel_WEB_023

Fotó: Dömölky Dániel

Célja egyértelmű és világos, már csak az a kérdés, hogy az a sok ember, aki nem a szórakozást, hanem a tisztánlátást választotta esti színházi programnak, hogyan fogja kezelni a rendező meglehetősen nehéz útravalóját hazafelé menet. Ez a bizonyos sallangmentesség ugyanis egyáltalán nem csomagolja be a mondanivalót.

A színészi játék egyaránt természetességet sugárzott. Mészáros Blanka hivatalosan csak idén csatlakozott a Katona társulatához, megérdemelten. A középső lánytestvér szerepében az egyenességet és őszinteséget követeli, amit igen sarkosan és kegyetlen módon meg is kap az élettől, elveszti édesapját. Kétségtelen, hogy a fiatal színésznő rettentő nagy mértékben érezte át szerepének tragédiáját. Közös munkája Pálmai Annával igazán a mese elmondásakor csúcsosodott ki, ami azonban nem csupán a színészi előadás, de a kiváló szöveg érdeme is, amiben mindenkinek érdemes lenne elmerülnie, legalábbis egy darabig mindenképp. Fekete Ernő a szerző, aki keretet biztosít a történetnek: előadása és elbeszélése tiszta, mégis érezhetően megfáradt az élet kegyetlenségétől. Szünetei pontosak, és óriási üzenettel bírnak. Nem feltétlenül a megelevenedő tragédiák, inkább ezek a csöndek voltak számomra megrázóak. Mindenki kitölthette a saját fájdalmával és a végső konklúzióval, hogy az élet kegyetlen és mindenki védtelen. Szacsvay László rabbija, bár megjelenése néhol indokolatlan, mégis képes ezt a bizonyos fájdalmat bölcsességgel és tanmesékkel gyógyítani, és korántsem felületesen.

phoca_thumb_l_olaszliszkai_01_domolky_daniel_WEB_018

Fotó: Dömölky Dániel

A darab legbeszédesebb és számomra legkitűnőbb pontja Cziegler Balázs díszlete. Bármi, amit ott találunk és látunk, a történet azon elemét erősíti, amit Bán János és Haumann Péter jelenete kíván elmesélni nekünk: megkérdőjelezvén a gyökereket, a múltat, az emlékezést, ami csupán a nyomort erősítené. Ezen a nagy bölcsességek sem képesek már segíteni, az ember nem is akarja őket megérteni. A kérdés, hogy meg tudná-e, egyáltalán.

Az Olaszliszkai az idei színházi évad egyik legmegrázóbb, de emiatt fontos és megosztó előadása is, ami minden bizonnyal érdekes utóéletre tehet szert. Megtekintése nem a felejtést, a tanulást követeli ki magának. Ez pedig, legyen könnyű vagy keserű, mégis a színház egyik alaptulajdonsága, és egyaránt szolgálja a megismerést és a megértést. Erre pedig, szerintem, nemcsak a mai színházi közönségnek, de mindannyiunknak égetően nagy szüksége van.

Szereplők

Áldozat, 44 éves Fekete Ernő
Kicsi lánya, 5 éves Pálmai Anna
Középső lánya, 14 éves Mészáros Blanka
Karvezető Pálos Hanna
Rabbi Szacsvay László
Idegen turista, kezében kamera Haumann Péter
Falubeli Bán János
Bíró Szirtes Ági
Ügyész Borbély Alexandra
Ügyvéd Pelsőczy Réka
Vádlott Tasnádi Bence
Rendőr Baki Dániel e.h.
Tettes I. Dér Zsolt e.h.
Tettes II. Papp Endre e.h.

Alkotók

Díszlet Cziegler Balázs
Jelmez Füzér Anni
Zene Kiss Ferenc
Fény Pető József
Maszkok Keresztes Zsófia
Mozgástervező Hegymegi Máté
Videó Török Marcell
Konzultáns Radnóti Zsuzsa
Dramaturg Török Tamara
Asszisztens Fejes Vera
Rendező Máté Gábor