High Five – 2015 öt legjobb filmje

Mi is beálltunk a sorba, és szerkesztőségileg elkészítettük az idei évre vonatkozó legjobb filmeket felsoroló listánkat. A módszer pofonegyszerű volt: minden idén – a magyar mozikban – bemutatott filmre lehetett voksolnia a szerkesztőségi tagoknak, a legjobb film tíz pontot, a második nyolcat, a harmadik ötöt, a negyedik hármat és az ötödik pedig egy pontot kapott. Egyedül az új Csillagok háborúját űztük játékon kívül, mert eleve az (vagy ő) egy külön kategória, meg annyira későn mutatták be, hogy sokunk még el sem jutott a moziba rá(ja).

A végeredményben semmi eget verő meglepetés nincs, mint az öt film komoly elismerést vívott ki magának bemutatásakor. Egyedül azt sajnálhatjuk, hogy  a Saul fia, ha csak egy paraszthajszállal is, de kicsúszott a top5-ből. Sebaj, egy fokkal rangosabb megmérettetésen ott lesz a legjobb ötben.

Az ötödik helyet kapásból nem is tudjuk díjazni, mert két negyedik helyezettünk lett. Érdekes, hogy mindkét film rendezője karrierje csúcsa után évekkel jelentkezett értékelhető darabbal. Ridley Scottot már temetni kezdtük az erőtlen A jogász után, míg Guy Rutchie csak keresi önmagát a Blöff óta. Rossz forma ide, gyengébb filmek oda, nekünk Az U.N.C.L.E. embere és a Mentőexpedíció is rendben volt 2015-ben, ráadásul mindkettő humora üde színfolt volt a sötétebb darabok között.chkgr8auiaae-op-139588

A dobogó legalsó fokára egy pszeudo-sportfilm került. Szerettünk a Whiplash-t a képei, a zenéje, a ritmusa és a hangulata miatt is. A film komoly vitákat indított el, és mi is beálltunk abba a táborba, akik nem a jazz és a zene irányából fogták meg – a szerintük hitt – lényeget. Ebben segítségünkre volt az ország egyik legjobb dobosa is:

Az ezüst is szépen csillog, szól a sportközhely, de ez ugyanígy van ezeken a listákon. Inarritu egy csöppet engedett a depressziós skáláján, előkaparta Michael Keatont, csúcsra pörgette az önreflexívitást majd beköltözött a Broadway-re, miközben elfelejtett vágni. Röviden ennyi a Birdman. Nekünk a végére egy kicsit elfárad, talán ennek is köszönhető a „csak” második hely.

A Kulton Év Filmje 2015 díj győztese…

Dobpergés!

Dobpergés!

Dobpergés! (érdekes, hogy a Whiplash-en kívül a Birdman-ben is fontos a dob, a győztesünknél meg a basszus)

a Mad Max. Ahogy sok más online és nyomtatott kulturális magazinnál. Mókás, hogy egy olyan filmet tartunk az év legjobb alkotásának, amelyet akár félbe is vághatnánk, akkor is ugyanolyan jónak gondolnánk, de ha Hardy-ék mennek még két oda-visszát a kietlen sivatagban, akkor sem fanyalgunk.

Nekem volt szerencsém egy napon látni a Mad Max-et a Saul fiával (kábé annyi szünet volt a két film között, amíg átértem az egyik moziból a másikba), így leírhatom azt, amit akkor még nem tudtam, hogy a 2015-ös év legjobb nemzetközi és legjobb magyar filmjét öt óra alatt letudtam június 14-én. Másnap meg Az öldöklő angyal ment a filmklubomban, csakhogy a kőkemény dráma és a brutális akciójelenetek után a szürrealizmus is homlokon csókoljon huszonnégy órán belül.

Játékon kívül  – a Star Wars mellett – még mindenképpen meg kell említenünk egy filmet. Bár nem volt moziforgalmazásban, mégis volt egy pazar alkotás, amelyik ilyen-olyan csatornákon eljutott a mozi szerelmeseihez. Az Ex Machinát a Titanicon csodálhattuk meg, aztán pár speciális vetítést még sikerült elérnie, hogy végül a torrent-oldalakon teljesítse be magyarországi forgalmazását. Aki szereti a sci-fiket és fogékony a mesterséges intelligencia által feldobott témákra, akkor ezt a filmet nagyon hamar pótolja. Igazi elsőfilmes rendezés, inkább a jó mellékhatásaival.

Ex-Machina-Download-Wallpapers

A mozi legyen veletek 2016-ban is!