A Filmhéten jártunk Vol.2. – A KultOn.hu díjazottai

A Magyar Filmhét másodjára került megrendezésre idén Március 1-6 ig a MOM Parkban. 18 Kategóriában több mint 270 film versenyzett, a legtöbb díjat nagyjátékfilmes kategóriában hirdették, de díjaztak dokumentumfilmet, ismeretterjesztő filmet, animációs filmet és kisjátékfilmet is. A Filmhét kisfilmes díjára 5 jelölt volt esélyes: Betonzaj, Az elmenetel, En passant, Levelek anyámtól, Terminál. Mint kiderült a Betonzaj vehette át ezt az elismerést.

Mivel úgy gondolom, hogy a kisfilmekben is rengeteg munka van, ezért a második magyar Filmhét kisfilmjeit több kategóriában is nominálom, hogy a méltó alkotás elnyerje a KultOn.hu díjat. A 12 kategóriából most át adjuk az első hatot.

Legjobb zene / dal és felhasználása

Szép alak

Noire
Szabó úr
Holdon át
Sétagalopp

Kicsit rendhagyó módon nemcsak a zenét, hanem annak felhasználását is díjazom. Van itt minden: rap (Noire), indiai muzsika (Holdon át), swing (Szabó úr) vagy kornyikálós dal a pályaudvaron (Sétagalopp). Mindegyik remek hangulatot teremt, a díjat mégis az a Szép alak kapja, mely nem azzal hívta fel magára a figyelmet, milyen extrém zenéket, dalokat használt, hanem hogy a saját világában, hogyan sikerült belebújtatni ezt az igen hatásos zenét, ami érzelmi többletet, plusz hatást is elér.

szép alak

Jelenet a Szép alak c. filmből

Legjobb vizuális effektek

Levelek anyámtól
Boglárka

Noire

A mackó
Szuper

Külön öröm, hogy van ilyen kategória. Ugyanis nem minden film képes elvárható színvonalon speciális effekteket használni, pláne nem egy kisfilmben. A mackó egy műfaji váltásra használta a stop motion technikát. A Szuper történetéhez híven többször is elhitette velem, hogy egy szuperhősről van szó. A kritikai sikerű Levelek anyámtól konkrétan csak vizuális megoldásokból állt képileg, nagyon is hatásos módon. A Boglárka pedig a Filmhét egyik leggrandiózusabb vizuális alkotása volt, ahogy a Noire is. Végül utóbbinak adtam a díjat, mert ezeket az elemeket jobban használta fel a történet szempontjából.

noire

Jelenet a Noir c. filmből

Legjobb jelenet

Kamaszkor vége – konyha jelenet

Melyiket kéred – veszekedés
Láv on the Máv – kisfiú dolgozat közbeni felhívása
Ideál – számháború
Éjjeli utazó – az első interjú
Terminál – buszra várás

Vidéki randevú – négy fős kocsmai jelenetek

Kimenő – kihallgatás jelenetek
Szabó úr – nyitó jelenet
Gondnok – elképzelt jelenetek

Ismét egy rendhagyó blokk, de egyszerűen nem tudok elmenni amellett, mennyire frankó jelenetekkel tudtak operálni a filmek. Humor terén a Láv von the Máv több jelenete is bekerülhetett volna, de a kisrác dolgozat közbeni felhívása tűnt a legeredetibbnek és legviccesebbnek. A Szabó úr nyitánya a karakter érzéketlenségének ábrázolása miatt fantasztikus, kár hogy a film utána ezt már nem tudta reprodukálni. A Gondnok képzelgései egytől egyig remekül használják fel a paródia elemeit. Az Éjjeli utazó szkeptikus Vágó Istvánja szintén a paródia magas foka. Komolyabb jelenetek: az Ideál számháborúja gyakorlatilag elmesélte az egész filmet szavak nélkül. A Kimenő messze legélvezetesebb és értékesebb jelenetei a kihallgató szobában történtek. A Melyiket kéred veszekedésre való kifuttatásában és maga az esemény aprólékosságában és hitelességében erős. A Terminál csattanója, a buszra várás miatt megérte megnézni az egész filmet.

Győztesünk van mindkét oldalról: a Kamaszkor vége konyha jelenete az, amelyet csont nélkül elbírna bármilyen nagyjátékfilm. A Vidéki randevú kocsmai feszültségkeltésénél pedig nem volt erősebb a kisfilmes mezőnyben.

kamaszkor vége

Jelenet a Kamaszkor vége c. filmből

Összhang a vásznon

Hangulatváltozás – bácsi és néni
Melyiket kéred – anya és apa
Réka és Vivi – Réka és Vivi
Kamaszkor vége – a testvérpár és a srác

Sightseeing – a fura páros

Fura kategória, de fontos. Sok filmben nem éreztem a karakterek közti kémiát, varázst, kapcsot; kevés film tudott volna még delegálni ide jelöltet. A Hangulatváltozás hétköznapisága remekül kijön a főszereplőkön. Réka és Vivi abszolút magukat adták, már szinte dokumentumfilmre hajazóan. A Kamaszkor vége szereplőinek vezetése, ami miatt minden hangulatot, váltást érzünk rajtuk. A Melyiket kéred esszenciája, a folyamatos ellentét a gyerek felett nagyon realisztikus, és övé lenne a díj, ha a Sightseeing nem lenne ilyen pimasz, és egy nagyon jól megírt párossal (menekülő román nő, lecsúszott magyar tolvaj) nem vinné el a showt, és nem mellesleg a filmet a hátán.

sightseeing

Jelenet a Sightseeing c. filmből

Legjobb színésznő

Szép alak – Egyed Brigitta

Fehér farkas // Határ – Farkas Franciska
Sightseeing – Vaja Dujovic
Réka és Vivi – Réka és Vivi
Boglárka // Éjszakai festés – Rainer – Micsei Nóra

Rainer – Micsei Nóra minden filmjében elvitte a showt, és az azért van, mert a játéka hiány pótló a magyar piacon. Réka és Vivi színészi teljesítménye nehezen értékelhető, hiszen valamelyest magukat adták, viszont azt annyira hitelesen, hogy ez bőven színjátszásnak nevezhető. Vaja Dujovic karakterének elkeseredettsége és törtetése, minden porcikáján így a miénken is érződött. Farkas Franciska nevét pedig szerintem garantáltan hallani fogjuk minden fesztiválon, ki az a rendező aki ne dolgozna egy ilyen tehetséggel. De Egyed Brigitta díjához kétség sem férhet. Minden lélegzetén, tekintetén érezni a dolgok súlyát, és lehetetlen nem neki szurkolni, sőt mi több, azonosulni vele.

boglárka

Jelenet a Boglárka c. filmből

Legjobb díszlet / látvány

Nyomtáv
Betonzaj
Ideál

Boglárka

Sötét kamra

A Nyomtáv és a Sötét kamra David Lynch-essége üdítően hatott a Filmhét alatt. A Betonzaj több fronton is bivaly erősnek bizonyult, a díszlet nem kivétel ez alól. Az Ideál volt nálam a tuti befutó, remek helyszínválasztások, és tökéletes tábori hangulat, de aztán a Boglárka elképesztő kreativitásával (pl.: a fiú kunyhója) mindent vitt.


Korábbi cikkünk az eseményről.