Mit csinál egy közbeszerzési tanácsadó?

A közbeszerzési tanácsadó a pályázati rendszerben

Ha valaha szükségünk volt már egy pályázati kiírást végigolvasni, vagy ne adj isten még pályázatot is beadni, akkor tudatában vagyunk annak, hogy milyen érthetetlen zsákutcákkal és buktatókkal teli az a jogi nyelvezet, ami a pályázatok világában járja. Tele van ez a világ határidőkkel, félelmetes következményekkel, ijesztő nyelvezettel, érthetetlen jogi hivatkozásokkal. Nem véletlen, hogy a legtöbb esetben a pályázatokat szakemberek kezelik, vagy legalábbis segítenek a kezelésében. A közbeszerzési tanácsadó is egy volna közülük.

Természetesen vannak olyanok, akik rendszeresen pályáznak, tehát már nem minden egyes alkalommal szeppennek meg, amikor meglátnak egy pályázati összefoglalót. Ellenben nekik sem ez a szakmájuk. Senki sem állítja, hogy ezeknek a dolgoknak mind ne tudna egy pályázatokban járatlan ember utánanézni és józan paraszti ésszel mindent kisilabizálni. De meg lehet csinálni. Csupán rengeteg idő és energia ez, ami helyett még a járatosabbaknak is általában jobban megéri, ha szimplán felfogadnak egy közbeszerzési tanácsadó szakembert, jobb esetben egy olyat, akit már ismernek vagy ajánlottak.

A közbeszerzési tanácsadó feladatkörei

Ahhoz, hogy megbeszéljük, milyen feladatokat is ált el egy közbeszerzési tanácsadó, előbb szót kell ejtenünk a pályázat két szereplőjéről, vagy legalábbis két oldaláról is. Egyszer léteznek az ajánlatkérők, akik valamilyen okból kifolyólag megpályáztatják az igényüket, illetve vannak az ajánlattevők, akik erre a pályázatra válaszolva megteszik a legjobb ajánlataikat. Egy a biztos nem ugyanaz a közbeszerzési tanácsadó képviseli majd a két oldalt, de még a két oldalon belül is külön tanácsadója lesz minden egyes szereplőnek.

Az ajánlatkérők első körben meg kell fogalmazzák a pályázatot magát, különös tekintettel a pályázati elbírálás feltételeire. Ezekhez már szükséges lehet egy közbeszerzési tanácsadó segítsége, ugyanis szigorú szabályoknak megfelelően kell összeállítani ezeket a feltételeket. Egy felől nem lehet túl tág a kiírás, hiszen akkor nem elég egzakt, hogy mit is akarunk. Másfelől nem lehet túl szűkre szabott sem, hiszen akkor lehet, hogy csak egy adott cég tudna megfelelni az elvárásoknak és az befolyásolásnak minősül. Emellett fontos még, hogy a bírálóbizottság is pártatlan, a pályázatban érintetlen, ugyanakkor szakmai zsűri legyen.

Az ajánlattevői oldalon is már korán be tud kapcsolódni a www.kozbeszerzesitanacsado.hu által biztosított közbeszerzési tanácsadó, például pályázatfigyeléssel. Emellett a pályázati anyag összeállításánál bizony elkél a segítség, mert hiába tökéletes az ajánlatunk, ha formailag hibát vétünk, akkor sem mi nyerjük el a pályázatot, ha egyébként jó esélyünk lett volna. A pályázat elnyerésével pedig szintén nincs még vége, hiszen azt kivitelezni is kell, abban pedig a kisebb határidőket összehangolni a munkálatokkal. Van tehát dolga a tanácsadónak dögivel.

A közbeszerzési tanácsadó képzése

Alapvetően ahhoz, hogy valaki pályázatokkal foglalkozzon, egy közbeszerzési tanácsadó OKJs képzés elvégzésére van szükség. Ez egy intenzitásától függően olyan egy-két éves képzés. Bizonyos esetekben maguk a gyakran pályázó cégek egy alkalmazottjukat képzik ki. Ez általában úgy működik, hogy egy közösen megegyezett időtartamig a dolgozó nem válhat meg a cégtől, cserébe munkabiztonsága van, amíg tart a tanulás és azt finanszírozza a cég. Ez a képzés kitanít az alapokról, utána önerőből kell a jogi aktualitásokat követni.

Ennél valamivel magasabb szint már a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó. Ez egy olyan közbeszerzési tanácsadó, aki legalább két év tapasztalattal bír és további képzéseket is elvégzett. Emellett jónéhány feltételnek eleget kell tenni. Legyen felelősségbiztosítása egy bizonyos összegben, minimum két év közbeszerzési tapasztalat, felsőfokú végzetség és természetesen akkreditáció, ami ebben az esetben egy regisztrációt jelent az államnál.

Hasonlóan a cégjegyzéki bejegyzésekhez, itt is egy adott azonosító alapján rákereshetünk az illetőre, bármikor megbizonyosodhatunk róla, hogy valóban „faksz”. De mikor is van szükség közbeszerzési tanácsadó helyett faksz-ra? Ha a pályázat összege meghaladja a negyven millió forintot, illetve ha EUs közpénzekről van szó.

A közbeszerzési tanácsadó emellett nem árt, ha az adott pályázatban már jártasságot szerzett korábban, vagy legalábbis a mi szakterületünkkel találkozott már. Valójában ezt a célt szolgálja az előírt két év gyakorlat a faksz esetében.

A közbeszerzési tanácsadó szakismerete

Az esetek nagy többségében, mivel a jogi nyelvezet és az államszervezet ismerete elengedhetetlen, közbeszerzési tanácsadó általában valamilyen jogi diploma elvégzése után lesz az ember, vagy éppen ügyvédként erre szakosodik. Ez természetesen nem törvényszerű, de mindenesetre hasznos, ha olyan háttérrel rendelkezünk, ami felvértez minket a száraz nyelvezetre és a jogi környezetre.

Mindemellett fontos a modern rendszereket is ismernünk. Az elektronikus közgazdasági rendszer, vagyis az ekr az a felület, ahol a különféle határidők, pályázati leadások megtörténnek. Hasonlóan az ügyfélkapuhoz, ebben az esetben is igyekeznek felhasználóbarát és online elérhető módon megoldani a pályáztatási rendszert.